Alles over de start met een splinternieuwe McMain-omgeving
De software is goedgekeurd, de opdracht is gegeven en de omgeving is klaargezet. En nu? Best een logische vraag. Gelukkig laten we een klant na het zetten van een handtekening niet direct los, maar helpen we hen graag goed op weg. Want als klanten succesvol aan de slag kunnen met digitaal onderhoudsbeheer, gaat bij ons de vlag uit.
Bij elke nieuwe klant wordt er een ‘kick- off’ dag georganiseerd. Tijdens deze dag lopen we samen met de klant door de software heen en stellen we een stappenplan op zodat zij zo snel mogelijk aan de slag kunnen met McMain. In dit artikel vertellen we je alles over de kick-off en wat de klant kunt verwachten tijdens deze dag.
De koffie klaar?
Om 9 uur staat er een consultant van McMain bij de klant op de stoep en is het tijd om de dag te beginnen. De kick-off begint meestal met een voorstelrondje onder het genot van een goede kop koffie. We vinden een goede relatie tussen klant en consultant erg belangrijk. Deze consultant zal namelijk het vaste aanspreekpunt worden binnen McMain. Om een iets beter idee te krijgen van de situatie bij de klant, geven nieuwe klanten ons vaak een korte rondleiding. Zo heeft de consultant meteen scherp welke implementatiepunten hij/zij wat extra aandacht moet geven.
Tijd om de software in te duiken
Na de rondleiding zijn we weer teruggekomen bij de computer. We vullen tijdens de kick-off samen met de klant het inventarisatiedocument in. Daarbij stellen we ook vragen als: ‘zijn alle accounts aangemaakt?’ en ‘kom je niets tekort?’ Als dat allemaal duidelijk is, kunnen we beginnen. Tijdens het aankooptraject heeft de klant natuurlijk al de kans al gehad om het systeem eigen te maken gedurende de trial. Toch kan het best zijn dat ze nog prangende vragen hebben. De kick-off is het moment om deze aan de consultant voor te leggen. Samen met de klant lopen we nog eens door de omgeving heen. Op deze manier komen alle functionaliteiten in vogelvlucht aan bod. Voor de klanten die graag alle ins en outs van het systeem willen kennen en een heuse McMain-master willen worden, bieden wij basistrainingen aan.
Doelen stellen, winst tellen!
Soms heeft de klant nog geen concrete doelen voor ogen. Wij helpen ze dan graag. Doelstellingen hebben namelijk een zeer grote invloed op hoe het persoonlijke stappenplan eruit gaat zien. Zo kan het voor de ene klant bijvoorbeeld prioriteit nummer 1 zijn om duidelijk te krijgen wat de pijnpunten zijn binnen de organisatie, bijvoorbeeld de stilstandstijden. In dat geval zal de consultant meer focus gaan leggen op de manier van storingsregistratie.
Wellicht heeft de klant een eigen engineeringsafdeling, waar alle informatie rondom het machinepark geborgen is. Dan zal het belangrijk zijn om deze informatie vanuit de hoofden in McMain te krijgen. In dit geval zal de correcte invulling van het objectenbeheer centraal komen te staan. Ofwel, voor elke situatie een andere aanpak. Geen zorgen, onze consultants hebben elke situatie wel eens meegemaakt.
Samen aan de slag
De ochtend zit er alweer op. Tijd voor wat krachtvoer zodat we er na de lunch weer tegenaan kunnen. Inmiddels heeft de klant de software gezien, zijn er doelen gesteld en is er een stappenplan opgezet. We kunnen beginnen met het vullen van het systeem. Mocht de klant voor McMain al met een ander programma hebben gewerkt en willen zij deze date meenemen? Dan zal de consultant overzetten naar de nieuwe onderhoudsomgeving.
Het kan echter ook zo zijn dat de klant nog helemaal geen data heeft. In dat geval heeft de klant geluk! We kunnen McMain dan namelijk helemaal naar eigen hand invullen. In dit laatste geval heeft de consultant één doel voor het middagprogramma: zorgen dat de klant aan de slag kan, wanneer hij/zij naar huis gaat. De klant gaat bezig met het opzetten van de objectenstructuur, bepalen wie welke rechten krijgt in het systeem en welke data moet worden ingevoerd. Wellicht gaat het zelfs zo vlot dat aan het einde van de dag het systeem al dusdanig gevuld hebt dat de klant de volgende ochtend direct kan gaan beginnen. In dat geval zien we het als een geslaagde dag en kan de consultant met een gerust hart weer naar huis.
Dat krijgt nog een staartje
De klant staat er na deze kick-off dag zeker niet alleen voor. Wanneer de klant vragen heeft kunnen ze altijd bij onze support of bij hun eigen consultant terecht. Ook de consultant zal zo nu en dan eens vragen hoe het gaat. Gaat alles volgens plan? Super. Mocht de klant nog dingen anders willen zien of loopt het niet zoals bedacht? Dan gaan we daar iets aan veranderen. Als dit om de kennis gaat, dan gaan we op zoek naar een passende training. Mocht het over netwerkverbinding of hardware gaan, dan gaan we om de tafel met IT. Wat het probleem ook is, ons motto is: “elk probleem heeft een oplossing”. En die gaan we samen met de klant vinden.