Sinds augustus 2023 is Tess een onmisbaar deel van ons team geworden als Junior Consultant, maar haar reis bij ons begon al eerder. Als afstudeerstagiaire wist ze met haar frisse inzichten en toewijding direct indruk te maken. Dit maakte het voor ons een gemakkelijke beslissing om haar aan boord te houden na haar afstuderen. In dit interview duiken we dieper in haar ervaringen en leren we hoe Tess het geven van een kick-off volledig onder de knie heeft.

Tess, hoe bereid je je voor op het geven van een kick-off als consultant?

“Elke kick-off begint met een duik in de wereld van de klant,” begint Tess enthousiast. “Ik speur hun website af, zoek naar wat ze doen, en probeer alvast wat inzichten te verkrijgen. Dan pak ik de presentatie erbij en met mijn nieuwe inzichten na de research probeer ik deze toe te passen op de klant. Het is een soort puzzel die ik vooraf probeer te leggen. Ik probeer de presentatie alvast wat meer toe te spitsen op de klant door concrete voorbeelden te bedenken.”

“En natuurlijk, de reistijd checken is een must. Ik zorg dat ik er altijd een kwartier eerder ben – dat vind ik gewoon netjes en dan hoef ik mij niet te haasten. Elke kick-off is als een mini-avontuur: ik vertrek met spanning naar iets leuks en kom terug met voldoening. Wat wil je nog meer?”

Wat zijn jouw stappen om iedereen te informeren op een kick-off dag?

“We gebruiken bij McMain een strokenplanning die ik altijd met de klant doorneem. Er zijn een aantal stappen die doorlopen moeten worden en deze zet ik dankzij de strokenplanning op een rij. Dit brengt de klant helderheid voor het aankomende traject,” legt Tess uit. “Daarnaast is het cruciaal om een gedetailleerd bezoekverslag met actiepunten bij te houden. Dit helpt niet alleen de klant, maar ook mij om de draad niet kwijt te raken.”

“Of het nu een kleine groep is of een team van tien, ik zorg dat iedereen betrokken is. De stille types? Die betrek ik actief door directe vragen te stellen. Het is een kunst om iedereen aan boord te houden, maar het maakt elke kick-off uniek en interactief.”

Wat is het uiteindelijke doel van een kick-off dag?

“Het doel is simpel: een vliegende start,” zegt Tess met een glimlach. “De kick-off is de eerste van de vijf consultancy dagen die we aanbieden. We zetten het traject uit, introduceren McMain en geven de klant een idee van het traject dat ze gaan maken. Oh, en het krijgen van een rondleiding is heel belangrijk – dat geeft me écht een kijkje in de keuken van de klant!”

Hoe voel je je na het geven van een kick-off?

“Ik krijg er echt een kick van,’’ vertelt Tess lachend. ‘’Duidelijkheid bieden aan de klant en tegelijkertijd zelf bijleren – daar word ik blij van. Het is een mix van ondersteunen en leren die elke kick-off voor mij waardevol maakt.”

Welke hoogtepunten heb je meegemaakt tijdens een kick-off?

“De rondleiding bij Cumapol was fantastisch! Het was op een gigantisch industrieel terrein, echt indrukwekkend. En dit was de eerste kick-off die ik zelfstandig deed, dus dat was extra speciaal. Elke kick-off brengt me op nieuwe, interessante plekken – dat is het leuke aan dit werk!”

Heb je nog een leuke tip?

“Tja, misschien klinkt het gek, maar ik houd een soort dagboek bij van alle klantbezoeken. Ik noteer niet alleen details van de meetings, maar ook persoonlijke ervaringen en indrukken. Het is leuk om later terug te bladeren en te zien wat voor reis ik heb afgelegd!”